21 Şubat 2012 Salı

FETİH 1453

          Fetih 1453 dediğimizde filmi duymayan, bilmeyen yoktur sanırım... Ben de 1 senedir filmin gösterime girmesini bekleyen meraklılardanım, bundandır ki filme baya beklentili gittim, e bu da kötü oldu tabi..Başlangıcı oldukça etkileyici bir film, 672 yılında Hz. Muhammed'in evinde başlıyor, Fatih'in doğduğu günden alıp, siyasi gelişmeleri işleyerek devam ediyor..
         Filmin geneli, okulda gördüğümüz Osmanlı tarihindeki klişe bilgilerin yansıtılmasından ibaret, elbet insanların çektikleri zorlukların anlatıldığı etkileyici birçok nokta var, ama ''aa bu da mı olmuş?'' şeklinde şaşırtıcı bir nokta yakalamayı bekledim ben hep. Ulubatlı Hasan'ın çok ön planda işlenmesi, ama bunun yanında savaş boyu ordu yanında seferde bulunan Akşemsettin'in sanki savaş ortasında bölgeye gelmiş gibi gösterilmesi; senaryonun, Sultan Mehmed'in   savaşın arka planında uyguladığı zeki savaş taktiklerine girmek yerine savaşı direk yansıtması; olayın kopma noktası olarak bildiğimiz, gemilerin karadan yürütülerek - ki bu görülmemiş bir taktikti - Haliç'e indirilmesi olayına sadece değinilmesi eksikliklerden birkaçı idi...Örneğin, Akşemsettin ile konuştuktan sonra Fatih gemileri karadan yürütmeyi nasıl düşündü, tam da savaş kaybediliyor denirken buna nasıl cesaret etti, tam olarak nasıl uygulandı? Bunlara değinilseydi çok da güzel olurdu. Bazı kronolojik hataların olduğu da bir gerçek, örneğin Eyüp Sultan'ın mezarının fetihten sonraki senelerde bulunduğunu yazar tarih kitapları, ama filmde fetih esnasında gidilmekte mezara...
          Filmin her noktasında Fatih Sultan Mehmed'in kararlılığı ve iman kuvveti, genç yaşında göstermiş olduğu cesareti vurgulanmakta, bu Fatih'i yansıtmak için doğru ama eksik, zekası daha ön planda olmalıydı diye düşünüyorum. Hiç mi iyi nokta yok denirse, elbetteki etkilendiğim, burası gerçekten övgüyü haketmiş dediğim sahnelerden bir-iki örnek : 29 Mayıs sabahı surlar önünde cemaat olarak kılınan namaz sahnesi , lağımcıların kazdığı tünelllerle yıkımda olan büyük etkilerinin anlatıldığı sahneler vb...
          Şimdiye kadar yapılmış Türk sinemasının en büyük bütçeli filmi diye biliyorum Fetih 1453'ü...Bu büyük bütçeyle,filmin başlangıç ya da sonunda, 'fetihin bir çağ kapatıp bir çağ açtığı', 'Fetih için tarihin en büyük topunun döküldüğü' ,'İlk kez  karadan gemilerin kaydırılması tarzı zekice bir taktik uygulandığı' gibi savaşın ''en'' lerinin küçük notlar halinde yer alması; ve en önemlisi, salı günü fethedilen şehirde, cuma günü Ayasofya'da kılınan cuma namazı ve namazda Fatih'in secdeye varışıyla filmin bağlanması çok etkileyici olurdu.
          Oyunculuk açısından baktığımda, Ulubatlı Hasan rolüyle İbrahim Çelikkol, rolünün hakkını en iyi veren oyuncu idi. Fatih Sultan Mehmet'i canlandıran Devrim Evin'in de genele göre iyi olduğunu düşünüyorum.
          Kendime göre naçizane fikirlerimi söyledim, atladığım,eksik olan çok şey olabilir, Faruk Aksoy'un ve ekibinin emeğine saygımın sonsuz olduğunu söylemeden geçmek istemem tabi, tarihimizi unutanlara yeniden hatırlattıkları için...

8 yorum:

  1. Güzel noktalara değinmişsiniz tuçe hanım. Ama ben en çok ulubatlı hasan konusuna takıldım kesin var olduğu bilinmeyen birinin bu kadar ön planda olması olmamış. Filmin sonu hakkındaki görüşlerinde çok yerinde. Şahsen öyle bi son beklemekteydim.

    YanıtlaSil
  2. Filme gösterilen emeğe saygımız sonsuz. Ancak filmi çok yüzeysel,hızlı ve ana hatları ile işlenmiş. Hacı Bayram Veli ve o zaman daha toy olan Akşemsettin'in ki -o zaman ismi sadece Şemsettindir- 2. Murad'a müjdeyi getirmesi, 2. Murad ve Hacı Bayram Veli'nin dialogları, 2. Murad ile Sultan Mehmed arasında geçen padişahlık olayları, Osmanlı ordusuna güç katan Mehteran Takımının eksikliği ilk hetapta göze çarpanlar. Zira Sultan Mehmed, surlara dayandığında yaklaşık 250-300 kişilik bir Mehteran Takımı ordunun arkasında çalmaktaydı.
    Yine de genel olarak iyi bir film, ama 165 dakikaya sığmayacak bir film.

    YanıtlaSil
  3. örneğin Fatih Sultan Mehmed'in babasına ''Eğer padişah sizseniz, ordunuzun başına geçiniz; şayet bensem,size emrediyorum ordunun başına geçiniz'' sözleri değinilmesi gereken diyaloglardandı...

    YanıtlaSil
  4. Kesinlikle. Bu ve bunun gibi :nemli detaylar maalesef hic deginilmemis.

    YanıtlaSil
  5. evet bazı önemli konular yok.ama emek verilmiş güzel bir film olmuş...

    YanıtlaSil
  6. Bence insanlar filme beklenti içinde gitmeseler bile aslında herzaman bir beklentileri var.Nasıl bir beklenti dersek.şöyle anlatayım.Ben daha filmi izlemeden önce filmi izleyen bir arkadasımın yorumu filmin kötü olduğuydu.Neden diye sorduğumda bana Fatih i aciz biri olarak göstermişler Ulubatlı Hasan ı başrol olarak Fetihin tek kahramanı olarak göstermişler...Daha sonra ben filmi izledim ve arkadaşın yorumlarına katılmadığımı söylemek isterim.Nedeni insanlar fatih i ve diğer tarihte olan kahramanları robot ile superman birleşimi olarak kendi hayal dünyalarında yaşatıyorlar.Yenilgiye uğramaz ,vazgecmeyen ,ağlamayan ,üzülmeyen ,doğaüstü ,insandışı bir varlık gibi görüyorlar.Sonra sinemaya gidiyorlar .AAA bide ne göreyim fatih ağlıyor vazgeçecek gibi oluyor aciz...Şunu söylemek isterim ki insanlar ağlar güler yenilebilir vazgeçebilir ve fatih sultan mehmet te bir insandı.Ulubat'lının aşkına gelincede her filmde bir aşk vardır.Hollywood yapımı cennetin krallığı filmde de aşk vardı.Bunu olmamış demek için bahane etmeyelim lütfen.Tuçe senin yorumlarına bir yanıyla katılıyorum.Katılmadığım noktalar.Eyüp Sultan ın mezarı savaş esnasında bulunuyor.İkincisi Fatih gayet zeki gösterilmiş.Dediğim gibi süper kahraman bağdaştırması yanlış.
    Sonuç olarak ben o savaşın duygusunu filmi izlerken aldım ve sonunda vayy beee dedim biz hazıra konmuşuz adamlar büyük adamlarmış dedim.

    YanıtlaSil
  7. :) yanlış anlaşılmayı düzelteyim o zaman, ben Fatih'e süper kahraman demedim, zaten 59. gününde zafere ulaşan, koca bir şehrin fethinde, herkese karşı durup böyle bir şeye kararlı bir şekilde yürüyen genç ve tecrübesiz bir padişahın, psikolojisinin bozulması ve kötü evrelerden geçmesi kadar doğal bir şey olamaz, bu bir eziklik değildir elbette...Günümüzde 21 yaşındakilere çocuk derlerken,atalarımız 21 yaşında dünyaya hükmetmiş, ama herşeyi de içinde bulunduğu zamanın şartlarına göre düşünmemiz gerekirse, Fatih'in 21'de kazandığı şeylerle, bizim kuşağın 21 sene karşı karşıya bile gelemez ;)

    YanıtlaSil
  8. yorumumun sonunda kullandığım cümleyede bakarsak vayy beee dedim biz hazıra konmuşuz adamlar büyük adamlarmış derken bunu kastetmiştim.Süper kahraman diyen sen değilsin ama halkın genel görüşünde böyle bir intiba var.Peygamberlerde insanda onlarda ağlardı.fatih te ağladı.ağlamak kalpteki hüzünün göze yansımasıdır.acizlik olarak görenleredir sitemim...

    YanıtlaSil